Verkenning van Helsinki! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu Verkenning van Helsinki! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu

Verkenning van Helsinki!

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

26 Januari 2016 | Finland, Helsinki

Hoi!

Er is weer week voorbij en ik begin steeds meer te wennen aan het mooie Finland. Afgelopen week heb ik mijn eerste colleges gehad van het vak Agricultural and rural policy of the European Union en naast mij volgen zo’n 30+ mensen ook dit vak. Een erg groot verschil met Wageningen, want daar ben ik gewend dat de collegezalen gevuld zijn met 100-150+ mensen! De colleges duren twee uur, maar door het ‘academisch kwartiertje’ begint elk college 15 minuten later en eindigt het 15 minuten eerder, zodat je tijd hebt om je te verplaatsen naar het volgende college (en eventueel naar een andere campus met de bus).

Het is me opgevallen dat erg ontzettend veel bushaltes zijn (om de <1 minuut) en er zijn dan ook Finnen die de gewoonte hebben om de bus nemen voor drie haltes. Ik geef ze geen ongelijk met het winterse weer hier, want in de bus kan je lekker opwarmen! Ik neem dan zelf ook de bus voor vijf minuutjes naar mijn Campus, ik word al een echte Fin :).

Deze week waren er ook genoeg activiteiten voor internationale studenten! Dinsdagavond ben ik samen met twee andere meiden (Mirta en Greta) naar de ’ International Hangout with ESN’ geweest. Tijdens de avond was er een wedstrijd wie met zijn groepje de Engelse betekenis kon raden van Finse woorden. We waren erg gemotiveerd, maar na twee woorden haakten we al af… Fins is ontzettend onlogisch en moeilijk! Toen hadden we besloten om zelf Engelse woorden in het Nederland, Duits en Kroatisch te vertalen en aan elkaar te leren onder het genot van Fins bier. Het was een erg gezellige avond! Op woensdagavond werd er een kroegentocht georganiseerd voor internationale studenten in de wijk Kallio. Deze wijk is het meest bekend om zijn gezellige pubs (met goedkoop bier :), ideaal voor studenten!). Ondanks de kou (-17), was het een erg geslaagde avond waar ik weer nieuwe mensen ontmoet heb.

Donderdag ben ik samen met drie andere studenten naar Hotel Torni in Helsinki gegaan. Niet voor een luxueuze lunch of diner, maar voor het uitzicht! Als je namelijk de lift pakt naar de hoogste verdieping van het hotel, heb je een heel gaaf uitzicht over de stad Helsinki. Dit is een erg bekend fenomeen in Helsinki, want bijna iedereen gaat hier dan ook naartoe en het kost niets! Na deze ontdekking weer de bus naar mijn kamer gepakt en meteen de eerste Finse file meegemaakt (rond 16.30 uur) en er was niets anders aan dan de files die ik gewend ben in Nederland (helaas…). Maar vanwege de warmte en omdat ik moe was, ben ik in de bus in slaap gevallen! Toen ik wakker werd, realiseerde ik me eerst niet waar ik was (kwam vast omdat alles buiten wit is). Gelukkig kon ik nog net op tijd uitstappen bij de juiste bushalte :). Hierna ben ik voor het eerst naar de Finse sauna in het studentencomplex geweest, dit was erg fijn! Elke dinsdag- en donderdagavond is voor vrouwen en de maandag- en woensdagavond is voor mannen bedoeld. Donderavond heb ik ook mijn eerste grote internationale diner in Finland gehad (risotto) en ben ik met een grote groep nog naar een club geweest waar de opening van het semester gevierd werd.

Vrijdag, zaterdag en zondag waren lekker actieve dagen! Ik heb vrijdagmiddag een wandeling met Mirta gemaakt achter de Viikki Campus. In de avond nog met een aantal andere mensen naar het zwembad geweest (waar ze, uiteraard, ook sauna’s hebben). Met deze groep zijn we nog naar een Ierse pub (Molly Malone), dit is een erg mooie, grote, gezellige, sfeervolle plek. Een echte aanrader! Zaterdag heb ik met de groep het eiland Suomenlinna verkend en daar heb ik ook voor het eerst op de bevroren zee gelopen :). Ook voor het eerst gevallen op het ijs, maar ik moest voornamelijk lachen (de rest ook…). Zondag voor de tweede keer naar het Nuuksio National Park gegaan. Ik ben hier vorige week al met Sander naartoe gegaan, maar deze plek is meerdere bezoeken waard! Je kunt er verschillende wandelroutes lopen en lekker bij vuurplaatsen uitrusten. Alleen afgelopen weekend was het maar 0/-2 graden, echt een groot verschil in vergelijking met de week ervoor! Ik had het zelfs warm en had geen behoefte om mijn handschoenen aan te doen. Dit is een bijzondere gebeurtenis in mijn leven, want ik draag in Nederland al handschoenen als het +10 graden is :). Zondagavond nog een film met z’n allen gekeken en daarmee werd de week afgesloten.

Nu dat ik al meer dan twee weken in Helsinki ben, vind ik het wel nog heel fijn om met het ‘thuisfront’ te Skypen of Facetimen :). Dit doe ik dan ook geregeld als het uitkomt!

Groeten met sproeten!

Lise

P.s. Als je de foto's van dit reisverslag wilt bekijken, moet je op foto's klikken links bovenin het scherm (63 in totaal) :)!

  • 26 Januari 2016 - 18:08

    Demi :

    Wauw! Klinkt super leuk, joh :)
    En wat een mooi, leuke foto's!
    Heel veel plezier daar op school en de nieuwe mensen die je leert kennen ^^.

    Het is een heel erg leuk blog om te lezen! :)

    Heel veel plezier, succes en ik wacht op je vlg blog!

    Gr. Demi

  • 26 Januari 2016 - 18:23

    Niels:

    Nounou, klinkt goed!
    Toch wel Molly Malone gezongen daar hè ;)?

    Heel veel plezier daar!!

    Gr. Niels

  • 26 Januari 2016 - 18:23

    Niels:

    Nounou, klinkt goed!
    Toch wel Molly Malone gezongen daar hè ;)?

    Heel veel plezier daar!!

    Gr. Niels

  • 26 Januari 2016 - 18:23

    Niels:

    Nounou, klinkt goed!
    Toch wel Molly Malone gezongen daar hè ;)?

    Heel veel plezier daar!!

    Gr. Niels

  • 26 Januari 2016 - 18:24

    Niels:

    Oh.. De website vond het leuk mijn reactie 3x te plaatsen :O.
    Solly xD

  • 27 Januari 2016 - 08:29

    Tjitske:

    Wat een leuk verhaal weer! Wat super dat je zoveel leuke dingen doet en lekker aan het genieten bent! Prachtige foto's ook weer! Echt een schitterend plekje zeg! Geniet ervan lieverd!! Xx Tjits

  • 27 Januari 2016 - 14:50

    Inge:

    Wat leuk om je verslagen te lezen! Fijn dat je zo geniet daar :) Wat gaaf dat je een sauna in je studentencomplex hebt!! Hm...misschien moet ik Finland ook maar eens op mijn reislijst zetten, die sauna's klinken mij als muziek in de oren :)

  • 28 Januari 2016 - 23:14

    Laura:

    Super leuke fotos en erg leuk geschreven! Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt, je hebt in ieder geval beter weer dan hier in Wales!

    Kijk uit naar je volgende verslag :D

    xx Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Hoi! Op deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in het winterwonderlijke Helsinki. Hier woon ik de komende 4 maanden, omdat ik vakken ga volgen aan de Universiteit van Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry, Department of Economics and Management. Groeten met sproeten! Lise

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 4610

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 14 Mei 2016

Minor in Finland

Landen bezocht: