Laatste blog! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu Laatste blog! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu

Laatste blog!

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

13 Mei 2016 | Finland, Helsinki

Hoi!

Na dik vier maanden tijd is het moment nu toch echt aangebroken: morgen vlieg ik weer terug naar Nederland. En ja, natuurlijk heb ik daar zin in en kan ik niet wachten om mijn familie, vrienden en vriend weer in mijn armen te sluiten en weer echte gesprekken te voeren in plaats van Skype of Facetime of berichtjes via Whatsapp te sturen (verbinding was af en toe niet echt goed, haha). Maar aan de andere kant voelt het ook vreemd (en het doet zelfs een beetje pijn) om mijn eigen trouwe omgeving die ik hier gecreëerd heb plotseling weer te verlaten. Dan heb ik het over de fijne vriendengroep die ik in Helsinki gemaakt heb (en we gaan zeker contact houden met elkaar na onze exchange periode), waarvan ik de meeste mensen elke dag heb gezien en ook het een en andere mee meegemaakt en beleefd heb - zoals tripjes naar Stockholm, Tallinn, Lapland en afgelopen weekend ook naar Sint Petersburg. Dit is een hele gave stad trouwens, heel anders dan Helsinki en dat merkte ik vooral aan de hoeveelheid politie en soldaten die je op straat ziet, stoplichten voor voetgangers met een tijdmeter erboven die aanduidt hoeveel seconden het stoplicht op groen blijft, mensen praten liever niet Engels en wij niet Russisch (oeps, was wel grappig maar ook frustrerend :)) en de mooie, pronkerige, nationalistische architectuur.

Naast tripjes, hebben we vaak ook samen gegeten en zoals ik al eerder verteld ook ‘nationale diners’ gehouden waarbij ik, een Italiaanse, Franse en Canadese studente 1,5 week geleden gekookt hebben voor 18 hongerige studenten. Uiteindelijk heb ik ‘ Hete bliksem’ gemaakt en was het goed gelukt, ondanks dat het de eerste keer was dat ik het gerecht maakte :)…

Zoals jullie misschien gelezen hebben, ben ik ook regelmatig erop uit getrokken met de rest om meer van Finland te zien qua natuur en cultuur en heb ik dan ook eind april een concert bijgewoond van ‘Frank Turner and the sleeping souls’, afgelopen week naar het strand met en zonder ‘smoked sauna’ geweest (echt heel erg mooi hier trouwens en veel minder druk bezocht dan in NL) en Vappu meegemaakt in Helsinki. Tijdens Vappu vieren ze de Dag van de Arbeid op zondag 1 mei en kondigen ze het begin van de lente aan, op zaterdag plaatsten ze een hoedje op het beeld vlakbij de haven. Heel erg grappig om mee te maken, aangezien ze het heel erg groot uitpakken hier (duizenden Finnen!) en het merendeel van de toeschouwers voornamelijk student is. Alle Finse studenten dragen hun gekleurde overall van hun studievereniging en hebben een wit hoedje op – krijgt elke Fin na het behalen van z’n middelbare school diploma. Er zijn ook Finnen die geen student meer zijn en ook, trots als ze zijn, hun witte hoedje dragen. Na dit feestelijke moment, feest iedereen door tot laat in de nacht en zijn ze de volgende ochtend aanwezig bij de picnic in het Kaivopuisto park van Helsinki, waarbij je niet gek moet op kijken als je ook BBQ’s, volop gedekte tafels en zelfs Finse sauna’s ziet. Het was heel erg tof om Vappu mee te maken in Helsinki :).

Naast al de fijne dingen die ik hier meegemaakt en beleefd heb, heb ik ook vijf interessante vakken gevolgd aan de universiteit van Helsinki en heeft het me weer wat nieuwe inzichten gegeven die ik hopelijk in de toekomst kan gebruiken :).

Als laatste wil ik nog graag kwijt, dat ik de bezoekjes in Helsinki heel erg heb gewaardeerd: mijn ouders, mijn zus Lotte, mijn vriend Sander en natuurlijk ook Pim en Tjitske afgelopen week. Heel erg bedankt voor de gezellige en fijne tijd die we samen gehad hebben in Helsinki!

Voor nu, rest me nog een ding te zeggen: ik kijk terug op een geweldige, onvergetelijke tijd in Finland, alhoewel ik bijna zeker weet dat ik over een aantal jaar weer terug ga om weer even polshoogte te nemen. Maar tot dat het zover is, is het weer fijn om weer te komen naar NL!

Groeten met sproeten!

Lise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Hoi! Op deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in het winterwonderlijke Helsinki. Hier woon ik de komende 4 maanden, omdat ik vakken ga volgen aan de Universiteit van Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry, Department of Economics and Management. Groeten met sproeten! Lise

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1128
Totaal aantal bezoekers 4592

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 14 Mei 2016

Minor in Finland

Landen bezocht: