Eindelijk lente in Finland! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu Eindelijk lente in Finland! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu

Eindelijk lente in Finland!

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

17 April 2016 | Finland, Helsinki

Hoi!

Het is weer tijd voor een update vanuit het mooie Helsinki. Inmiddels is de sneeuw allang gesmolten en is het duidelijk te merken dat het nu echt lente is – de temperatuur is rond de 10 graden en de zon schijnt grotendeels de gehele dag en gaat rond half negen ’s avonds onder. Alhoewel toen ik na het vieren van St. Patrick’s day in Molly Malone’s op 17 maart met de bus naar mijn kamer ging, kon ik mijn ogen niet geloven! Het was serieus waar aan het sneeuwen en er lag binnen no time een laagje van enkele centimeters en toen ik de volgende ochtend naar de Viikki Campus ging, kon je duidelijk het verschil tussen de internationale student en de Finse student merken – terwijl de internationale student verontwaardigd reageerde, was het voor de echte Fin de normaalste zaak van de wereld :). Ik vind het trouwens erg fijn om zowel de winter als de lente hier mee te maken, het is zo’n groot verschil en beide seizoenen zijn prachtig! Het is alsof ik nu in een andere omgeving woon qua natuur en mensen. Terwijl ik tijdens de winter ervoer dat het leven zich voornamelijk binnen afspeelt, is het nu haast andersom – ik kan nu zelfs buiten in het zonnetje lunchen op de Viikki Campus :).

Na de gezellige daagjes met mijn ouders in mijn vrije week, was het weer tijd om naar de universiteit te gaan. Het vak ‘Agricultural and Rural Policy of the EU’ heb ik goed afgesloten, dus mijn eerste studiepunten van Helsinki zijn binnen! Ik volg nu ook de vakken ‘Sustainable Agricultural and Rural development’ en ‘Economics of Agriculture and Agricultural Policy’ naast de twee andere vakken die ik vanaf midden februari volg. Deze twee nieuwe vakken rond ik eind april af, en wow dat is al over twee weken! Het bevalt nog steeds erg goed en ik ben dan ook blij met deze keuzes. Het helpt dan ook dat de professoren hier erg vriendelijk en enthousiast zijn over hun vakgebied :).

Naast studeren, ben ik o.a. met elf andere studenten een weekend naar Kokemäki gegaan – 200km ten noordwesten van Helsinki- in een cottage mét uiteraard een Finse sauna. De sauna ga ik zeker weten wel missen als ik weer terug in Nederland ben, het is voor mij een gewoonte geworden om minstens een keer per week te gaan :). Naast de gezellige, lange avonden – met zelfgemaakte vegetarische burgers van Flore, hebben we ook te voet de omgeving verkend en wat was het mooi daar! Ik blijf het zeggen, maar ik geniet erg van de natuur hier – het is lekker rustig en anders dan in Nederland.

Mijn tweelingzusje Lotte heeft me tijdens het paasweekend opgezocht en we hebben een erg onvergetelijke en gezellige tijd samen gehad. Beetje spijtig alleen dat ze niet via haar aankomsthal aankwam, terwijl ik haar súper zenuwachtig opwachtte op het vliegveld – ze was schijnbaar zo gefocust om mij weer in haar armen te sluiten dat ze de borden niet heeft gezien, haha. Toen eenmaal alle Nederlanders al lang en breed het vliegveld verlaten hadden, hoorde ik opeens een lieve, Nederlandse stem achter me en toen ik me omdraaide, zag ik dat ze me aan het zoeken was met een stewardess. Binnen een paar seconden vlogen we elkaar in de armen en waren we weer samen herenigd :). Naast mijn Campus, de stad Helsinki, hebben we ook het eiland Suomenlinna en het paasvuur op Seurasaari bezocht en een wandeling vlakbij het Sipoonkorpi National Park gemaakt. Ik heb haar ook de Finse lekkernijen laten proeven en we zijn natuurlijk ook samen naar de Finse sauna in het complex gegaan.

Vervolgens heeft Sander me voor de tweede keer opgezocht! We hebben in een mooi restaurantje ‘authentieke Finse zalmsoep’ op, het schiereiland Katajanokka bezocht en naar het Season Film Festival geweest in Helsinki voor de film ‘Mistress America’. Erg leuke en verrassende film! Ook zijn Sander en ik met mijn groep van internationale studenten met de ‘ESN Pirates of the Baltic Sea Trip’ naar Stockholm gegaan in het weekend van begin april. Op de cruiseboot hebben we het legendarische piratenfeest en een gala meegemaakt, gratis naar de musical Grease geweest en gezellige karaoke avonden gehad. Helaas hadden we maar 6 à 7 uur de tijd in Stockholm en hebben we niet alles kunnen zien – Stockholm is echt veel groter dan Helsinki! Reden dus om in de toekomst weer terug te gaan voor een tweede bezoekje :).

Naast grotere uitstapjes, ben ik ook naar een typisch Fins restaurant geweest – ze hebben daar o.a. veel vis- en vlees gerechten zoals zalm, rendier met bessen en aardappelen. Vorig weekend heb ik de dierentuin van Helsinki bezocht op het eiland Korkeasaari, waar dieren uit het Noorden, het Poolgebied en ook van andere delen van de wereld zijn. De dieren hebben hier over het algemeen gelukkig veel ruimte en de dierentuin is erg mooi omringd door de natuur. Verder houden ik en andere internationale studenten een avond in de week een internationale diner – deze week was het een Tsjechisch diner. Ik ben samen met een Italiaanse- Franse- en Canadese studente ingedeeld, omdat wij de enige vertegenwoordigsters zijn van ons land, dus ik ben erg benieuwd wat voor creatieve gerechten wij gaan bedenken :).

Naast alle ervaringen die ik hier meemaak, heb ik vorige week alweer afscheid genomen van Alexis… Dat was heel gek en viel wel zwaar, want we kenden elkaar inmiddels al 3 maanden. Maar we hebben als groep besloten om sowieso het contact te blijven onderhouden :).

Een fijne zondag nog en groeten met sproeten!

Lise

P.s. Als je de foto's van dit reisverslag wilt bekijken, moet je op foto's klikken links bovenin het scherm (15 in totaal) :)

  • 18 April 2016 - 08:22

    Pim En Tjitske:

    Hoi Lise!

    Weer een erg leuke update, zo leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, ook wij kunnen niet wachten om lekker maar Helsinki te komen, nog maar twee weekjes, erg gezellig!

    Heel veel plezier en succes nog eventjes, tijd gaat snel en voor je het weet ben je alweer in Nederland...

    Liefs,

    Tjits en Pim

  • 25 April 2016 - 22:41

    Inge:

    Hee Lise!

    Eindelijk tijd om je stukje te lezen, wat gaaf om te lezen allemaal! Fijn dat je het zo naar je zin hebt :)
    Oh en maak je over die sauna in NL geen zorgen, ik ga ook een of twee keer in de week in de sauna in mn sportcomplex, prima te doen( ga er voor het gemak even van uit dat ze dat in Wageningen ook hebben)
    Fijne weken nog daar :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Hoi! Op deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in het winterwonderlijke Helsinki. Hier woon ik de komende 4 maanden, omdat ik vakken ga volgen aan de Universiteit van Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry, Department of Economics and Management. Groeten met sproeten! Lise

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 4600

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 14 Mei 2016

Minor in Finland

Landen bezocht: