Bezoek in het hoge Noorden! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu Bezoek in het hoge Noorden! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu

Bezoek in het hoge Noorden!

Door: Lise en Els

Blijf op de hoogte en volg Lise

23 Maart 2016 | Finland, Helsinki

Hoi!

Al weer enige tijd geleden dat ik iets van me heb laten horen, maar dat had een erg goede reden! Mijn ouders hebben me namelijk van woensdagmiddag 9 maart tot en met maandagmiddag 14 maart opgezocht. Tijdens deze week had ik mijn tentamen van het vak ‘Agricultural and Rural Policy of the European Union’ op woensdagochtend voor hun aankomst en de rest van de tijd had ik geen college, dus er was volop tijd om veel activiteiten in te plannen in Helsinki en de omgeving en dat hebben we gedaan ook! Voor mijn tentamen was ik trouwens best wel gespannen, het was namelijk het eerste tentamen dat ik hier afleg. Gelukkig heb ik er een redelijk gevoel over, dus inderdaad al het nodige gestress is voor niets geweest :). Wat trouwens wel een beetje gek is, is dat ik inmiddels al over de helft van mijn exchange periode ben! Vrijdag 11 maart was ik hier precies twee maanden en mijn terugvlucht staat over minder dan twee maanden gepland… Maar het is een goed teken, want ik geniet ontzettend van mijn tijd hier! Het was ook erg leuk om mijn ouders Helsinki en de omgeving te laten zien en ik heb dan ook een erg fijne en gezellige tijd met mijn ouders gehad. Voor deze reisblog leek het me leuk om mijn ouders het woord te geven over hun ervaring in het ‘Hoge Noorden’. Sorry voor het erg lange verhaal, maarja we hebben ook zoveel beleefd :)!

Groeten met sproeten!

Lise

P.s. Als je de foto's van dit reisverslag wilt bekijken, moet je op foto's klikken links bovenin het scherm (16 in totaal) :)
Een groot avontuur! Je moet bijna 56 jaar zijn om voor het eerst te vliegen! Maar met een prima doel, naar Lise in Helsinki!

Na een week pas ons reisverslag, we hebben een week nodig gehad om alles te ‘verwerken’!

Woensdag 9 maart ’16 was het dan zover. Om 5.30 uur opgestaan, want we mogen het vliegtuig niet missen. Alles wel overwogen en gewogen ingepakt. Bink is al uit logeren bij oma Tan en vooral Roos snapt de spanning niet en wil niets meer van ons weten. Nou de 3 poezendames zijn in goede handen bij Anne. Drie koffers ingepakt, een grote voor in het ruim van het vliegtuig en Fred en ik ieder een klein koffertje,
handbagage. Even wat anders dan kamperen, dan laad je in wat je wil en je vertrekt wanneer je wil.

Maar goed, we vertrekken ruim op tijd, we hebben 5 minuten file, maar dan… we kunnen de longstay parkeerplaats in Aalsmeer niet vinden. Toch stress, de Tomtom zegt zoek het zelf maar uit! Help,… de chauffeur van de budget shuttlebus gebeld, uiteindelijk toch de parkeerplaats tussen de kassen gevonden. De chauffeur, Hendrico Rapido, deed z’n naam eer aan. Al crossend door het achterland van Schiphol op tijd aangekomen op het vliegveld.
Ruimbagage ingecheckt, de tijd dringt, we moeten nog door de douane, in de rij zoals voor een attractie in de Efteling, eindelijk aan de beurt. Half uitgekleed, de handbagage, schoenen en jassen in bakken en wij door de bodyscan worden we ook nog gefouilleerd. Dat we dat nog mee mogen maken, een crimineel gevoel. Ik vraag nog of ze duidelijk willen zeggen wat ik moet doen omdat het de eerste keer is dat ik vlieg. De reactie is, we hebben er weer één! Maar echt het personeel is super vriendelijk en behulpzaam. En laten we eerlijk zijn, heel goed en terecht dat dit alles zo gebeurt! Nog even een wc bezoeken want ik was niet van plan in het vliegtuig te gaan. En natuurlijk moeten we helemaal aan het eind, bij de laatste gate zijn.
Tien minuten voor vertrek worden we hartelijk welkom geheten in het vliegtuig door het KLM personeel. Ik vond het vreselijk eng en spannend, maar ik wilde Lise zo graag bezoeken! De piloot was een vrouw, Carolien, ik had er meteen vertrouwen in. De 188 passagiers werden goed verzorgd, vetgemest kan ik wel zeggen. Op deze vlucht van 2 uur en 5 minuten kwam er 2 keer de catering langs! Het opstijgen en landen bracht wel enige duizelingen teweeg maar verder was het een rustige vlucht, het zicht was goed, wel veel ‘wattenbolletjes’ op aarde. M’n vliegangst is weg, maar reizen is nog steeds niet mijn hobby.

Enfin gelukkig weer voeten op aarde op het vliegveld van Helsinki. Wel even wat anders, niet te vergelijken met Schiphol, zo ’klein’. Op zoek naar onze grote koffer, mazzel dat het Fins en Zweeds, Engels wordt ondertiteld want van Fins en Zweeds is niets te bakken. Een toiletbezoek op dit vliegveld wordt muzikaal opgeluisterd door vrolijk vogelgetsjilp en vogelgezang.
En nu op zoek naar de bus nr.615, naar Helsinki, we hebben bij het Centraal station afgesproken met Lise. Lise had vanmorgen tentamen, ze sluit hiermee de eerste periode af, Lise heeft nu echt 4 dagen vrij. Met ons bezoek aan haar is ze op de helft van haar verblijf in Finland er zijn dus al 2 maanden voorbij! Wat fijn dat er Skype en face-time is uitgevonden want daardoor hebben we wel leuk contact kunnen houden vanuit Hank naar Helsinki. Maar er gaat niets boven ‘live’ contact en we zijn super benieuwd hoe Lise leeft in het koude Finland. Voor ons is het koud, er ligt nog sneeuw. Na een bustocht van 40 minuten langs saaie maar keurige, mooie en nette flatgebouwen, nog nooit zo vaak gestopt tijdens een busrit, om elke 200 meter een bushalte. Nog nooit zoveel kinderwagens met schattige kindjes gehuld in de grappigste beren en minions outfits, in uit zien hoppen. Eindelijk zijn we dan gearriveerd op het Centraal Station. Naast de natuurlijke ijsbaan op het plein voor het station wachten we slechts 5 minuten tot Lise uit haar bus komt aangerend! Het is een emotioneel weerzien.

Omdat de busreis naar de kamer van Lise 35 minuten duurt, en dus ook weer 35 minuten terug, besluiten we eerst te gaan lunchen en alvast een kijkje te nemen in het centrum van Helsinki. Met ieder een koffer in de hand struinen we door het centrum van Helsinki. Fred en ik vinden het best frisjes, maar volgens Lise ( zij draagt zelfs geen handschoenen meer!) is het al best warm. De sneeuw is al aan het verdwijnen.
Helsinki is een schone stad met mooie gebouwen, je kunt wel merken dat het leven vooral binnen plaatsvindt. Grote inpandige winkelcentra waar je op de gevels kunt lezen welke winkels er in huizen. De stad is goed te belopen maar er rijden ook overal bussen en trams. We wandelen langs de haven en we gaan in een oude markthal. Er heerst een aparte sfeer, Russische invloeden? Wij weten dat natuurlijk niet uit ervaring.
We kopen een kaartje om 6 dagen voor €28,00 per persoon gebruik te kunnen maken van het openbaar vervoer. Lise heeft een lijstje gemaakt met de dingen die zij met ons wil doen en bezoeken, daar gaan we morgen mee beginnen.

Aan het eind van de middag nemen we de bus naar de wijk waar Lise tijdelijk in een studentencomplex haar kamer heeft. Na een busreis van 35 minuten zijn we aangekomen om de hoek van de studentenflat van Lise. Het is een heel mooi studentencomplex, heel netjes. De kamer van Lise is net na de voordeur op de begane grond, maar als je uit haar raam kijkt woont ze op de eerste verdieping, op een rotsachtige heuvel (met sneeuw). Haar kamer heeft een dubbele voordeur en ook dubbele ramen, heel apart (en isolerend). Als je binnenkomt is er een muur van warmte, er wordt goed gestookt! De kamer is heel mooi, ruim, fris, schoon en netjes. Een eigen doucheruimte met wastafel en wc en een er is ook een keukentje met alles erop en aan. Voor ons er genoeg ruimte om de luchtbedden neer te leggen. We hebben gekozen om bij Lise te logeren omdat er geen hotel (en ook geen restaurant) in de buurt is. Achteraf viel het slapen op het luchtbed niet mee, we worden ouder pappa! Maar Lise woont hier veilig en gezellig!
Vanavond koken we op de kamer van Lise. Bij de supermarkt om de hoek doen we boodschappen, zalm (heerlijk vers) met frietjes uit de magnetron en salade. (alles is eens zo duur als in Nederland). Moe maar voldaan gaan we slapen.

Donderdag 10 maart.
Vanochtend worden we gebroken wakker, ook Lise. Ze heeft vannacht naar haar snurkende ouders moeten luisteren, toch wel een dingetje! Na het ontbijt en een kop koffie gaan we Helsinki goed verkennen. Maar eerst gaan we een bezoekje brengen aan de universiteit waar Lise colleges heeft. Het ziet er luxe uit, erg mooi, veel gezellige hoekjes waar de studenten zich kunnen terugtrekken en veel eetgelegenheden. Ook zijn we nog even door de bibliotheek gewandeld, heel erg mooi veel ruimtes voor groepswerk.
Hierna met de bus naar het centrum. Vanaf het station doen we alles lopend, dat is goed te doen. We gaan voor de 2de keer een poging wagen om de Russisch orthodoxe Kathedraal van Helsinki van binnen te bezichtigen deze moet vanmiddag open zijn. We lopen over de Esplanade, een soort langgerekt park met beelden van o.a. Alexander de 1ste , een dichter, een prachtige fontein met in het midden een dame en aan de rand 4 zeehonden. Ook staat er een prachtig estaurant/theehuis. Langs de haven, het ijs is nu al ver gesmolten, weer de marktkraampjes, op naar de Kathedraal. En vandaag nog steeds niet open?! Vervolgens gaan we naar het Senaatsplein. Eerst niet te vinden omdat erop het naambordje iets anders staat, voor ons het te lezen, laat staan uit te spreken. Maar het is een prachtig plein, in het midden een beeld van Alexander. We klimmen de trappen op om een bezoekje te brengen aan de Witte Dom, een Lutherse kerk, met z’n gouden torens, werkelijk heel mooi, en perfect onderhouden.
Aan het Senaatsplein ligt ook een oud universiteitsgebouw, en de oude universiteitsbibliotheek, indrukwekkend. In de kelder is een studentencafé daar drinken we koffie en thee met een Finse lekkernij.
We lopen langs het regeringsgebouw, de minister-president was niet aanwezig, jammer. Er zijn heel veel mooie gebouwen, een gebouw van de psychologie, nog meer regeringsgebouwen en mooie bankgebouwen.
We gaan de brug over naar een ander deel , een andere wijk van Helsinki. Ook hier is het ijs in de binnenwateren aan het smelten. We bezoeken nog een grote markthal en lopen door een prachtige botanische stadstuin met in dit park echte Finse huisjes, naar het volgende deel van Helsinki, we gaan naar de metropool van de stad, het bruisende speelt zich, zeker op dit tijdstip van het jaar, toch meer binnen af. Er zich grote gebouwen, een soort winkelcentra, waar je in kunt verdwalen. Nog een mooi beeld met handwerkslieden midden op een plein. Vervolgens bezoeken we nog even een zeer bijzondere stilte kerk midden in de drukte van de stad. Bij een drankenwinkel, in Finland verkopen ze nauwelijks alcohol in de supermarkt, kopen we een fles wijn, de prijzen zijn eens zo duur als bij ons.
We sluiten ons bezoek aan het centrum af bij een Italiaans restaurantje in het centrum, vers eten, erg lekker. Met de bus weer naar De kamer van Lise. Vanavond Skypen we met het thuisfront en Lise gaat nog even afscheid nemen van een internationale medestudent die alweer naar huis gaat.

Vrijdag 11 maart.
Vandaag staat een bezoek aan de Rotskerk, Rockchurch, en het schiereiland Seurasaari op het programma. Lise heeft de route met openbaar vervoer al uitgeplozen. Met bus en tram op weg. Het was even vragen waar de kerk zich bevindt, werkelijk niets staat bewegwijzerd, geen ANWB dus hier. Logisch dat we hem niet zo maar vonden. Tussen prachtige flats, in de rots, is deze kerk. De flats waren daar gebouwd rond rotsen. D.m.v. een explosie in het midden van die rotsen is er een groot gat gegraven en een kerk gemaakt, indrukwekkend, heel mooi, heel apart. ’s Avonds zou er een concert zijn , we hadden de mazzel dat de organist kwam stemmen en repeteren!
We wandelen naar het strand van Helsinki, nu nog bedekt met sneeuw. Lise en Fred lopen nog een stukje over de bevroren zee, kan nog net want ook hier is het ijs aan het smelten.

We besluiten lopend richting het schiereiland Seurasaari te gaan. Onderweg langs de zee is een heel leuk cafeetje waar Lise al met medestudenten was geweest, daar drinken we buiten koffie (tweede kop gratis en 5 eurocent terug) uitzicht op Seurasaari, en ijsvissers, heel gezellig bij het ‘kampvuur’ . We besluiten verder te lopend onze route te vervolgen. We komen nog langs een mooi monument ter ere van een bekende dichter, er was net een bus chinezen los gelaten dus het was even druk. Na een prachtige wandeling langs de zee, niet wetende langs een heel mooi kasteeltje in Finse stijl het huis van de minister-president, bereiken we de brug naar Seurasaari. Op dit schiereiland is een open luchtmuseum, nog gesloten dus, maar heel mooi om te wandelen, de natuur is prachtig en de oude Finse huisjes bezienswaardig. Er is ook een festivalsterrein, met Pasen is er een festival, dus Lotte ook leuk om met Lise te bezoeken. Aan de overkant van de zee kunnen we het cafeetje zien waar we eerder deze dag hebben gezeten. We besluiten om toch maar met de bus terug naar het centrum te gaan. Vanavond eten we lopend chinees buffet in het winkelcentrum.

Zaterdag 12 maart.
Vandaag gaan we met de boot naar het eiland Suomenlinna. Eerst weer met de bus naar het centrum. Lopend naar de haven. De Kathedraal waar we al twee keer niet in konden proberen we voor de derde keer een bezoek te brengen, maar het blijkt dat de binnenkant in de stijgers staat, we kunnen weer niet binnen kijken. We lopen terug naar de haven, er is veel bedrijvigheid, een drukte, gezellig. Veel Finnen zijn blijkbaar vrij.
De veerboot ligt er al klaar om naar het eiland Suomenlinna te varen. Met ons openbaarvervoer kaartje checken we in. Elke 40 minuten vaart er een veerpont naar deze vesting, een gerestaureerd fort. Op de boot heb je een prachtig uitzicht. Als we op het eiland zijn aangekomen drinken we eerst in een authentiek Fins cafeetje koffie. Vervolgens wandelen rond over dit mooie eiland, mooie huisjes, prachtige natuur en schitterend uitzicht. Ook bezoeken we een duikboot en een droogdok.
Als we weer met de veerpont terug zijn gevaren, lopen we naar het hoogste hotel van Helsinki, helemaal boven genieten we van het panorama over de stad. Vanavond gaan we Grieks eten in de stad.
Vanavond Skypen we met Anne, Lise heeft een afscheidsborrel bij een medestudent die weer naar huis gaat en Fred en ik gaan nog even kaarten. Wij liggen al in bed als Lise weer terug komt.

Zondag 13 maart.
Vanochtend een ontbijtje met een eitje en een croissantje. Rondleiding door het studentenhuis, erg netjes! Vandaag gaan we met een luxe touringcar naar één van de oudste dorpjes van Finland, een rit van 45 minuten. We rijden dus weg van Helsinki, de autosnelweg is rustig de omgeving laat een prachtige natuur zien met hier en daar al een mooi Fins huisje. Voor we er erg in hebben zijn we al in Porvoo. Porvoo heeft een nieuw stadsdeel met daaraan het heel oud gedeelte. Weer een soort openluchtmuseum. Het is heerlijk wandelen daar in het zonnetje. We bezoeken een heel mooie, oude kerk, opvallend is dat de kerktoren los van de kerk staat. De mis is net afgelopen en iedereen staat achterin aan de koffie. Lise en ik gaan buiten heerlijk in het zonnetje zitten. Fred komt naar buiten met koffie! De dominee bood hem ook nog cake aan maar dat kon hij niet dragen! We struinen een paar uur rond, ons bezoek sluiten we af met op het nippertje nog een kopje koffie met Finse lekkernij in een historisch restaurantje dat al om 16.00 uur sluit. Terug in Helsinki bezoek we het door de ANWB aanbevolen Fins restaurantje, the Seahorse, waar we een goede Finse maaltijd nuttigen, met één glas wijn (van €9,00!) , maar heel lekker. Heel bijzonder, veel restaurantjes zijn maar tot 16.00 uur open. Weer terug met de bus. Vanavond doet Lise ook mee met kaarten, we hebben veel lol en ondertussen appen we met Lotte die in de trein zit, onderweg terug van Berlijn waar ze Lars heeft bezocht en samen met hem weer terugreist.

Maandag 14 maart.
Alweer de laatste dag bij Lise, wat is de tijd snel gegaan en wat hebben we veel gezien! En wat een goed gevoel hebben we bij het verblijf van Lise hier in Helsinki. We pakken in en drinken op ons gemak koffie.
Bij de receptie printen we de boarding passen uit en we gaan nog even de omgeving van het studentencomplex bekijken. De sneeuw is al flink aan het smelten. Lise brengt ons met de bus naar het treinstation. Op het station nemen we afscheid. Lise gaat vanmiddag weer naar college en wij vervolgen onze reis naar het vliegveld. Na 20 minuten zijn we er al. Het inchecken gaat snel, die Finnen hoeven niet eens ons paspoort te zien! We kunnen op ons gemak nog even rondkijken en koffie drinken op het vliegveld. Ons vliegtuig is niet op tijd geland, dus vertrekken we ook later, maar we hebben de wind mee dus landen we op tijd op Schiphol. En wat een verrassing, in de aankomsthal staat Sander ons op te wachten! Hij had een vergadering in Amsterdam.
Lise, dank je wel voor de gezellige en mooie tijd in Helsinki. Het was een groot avontuur dat we dank zij jou hebben beleefd!

Liefs,

Fred en Els