Extreme kou, vreemde taal, maar een fijne start! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu Extreme kou, vreemde taal, maar een fijne start! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lise Bosch - WaarBenJij.nu

Extreme kou, vreemde taal, maar een fijne start!

Door: Lise

Blijf op de hoogte en volg Lise

16 Januari 2016 | Finland, Helsinki

Hoi!

Inmiddels ben ik alweer ruim vijf dagen in het winterwonderlijke Finland. Na een moeilijk afscheid op Schiphol van mijn ouders en zussen, heeft een soepel verlopen Finnair-vlucht me naar het witte Helsinki gebracht. Mijn vriend, Sander, vloog ook voor een paar dagen mee, omdat hij graag wilde zien hoe het er hier uitziet en eigenlijk geen tijd heeft om op een ander moment langs te komen. Erg fijn, hierdoor kon het afscheidnemen nog een soort van uitgesteld worden.

Toen we eenmaal geland waren om drie uur ‘s middags, viel het op dat het al donker aan het worden was. Rond deze tijd van het jaar is het normaal dat de zon rond negen uur opkomt en rond vier uur weer ondergaat, hier moet ik nog erg aan wennen! Toevallig zat een studiegenootje, Bregje, op dezelfde vlucht, dus konden we met z’n drieën een taxi delen naar de plek waar we de sleutel op konden halen. Daarna gingen we elk ons eigen weg en aangezien het nog 15 km naar mijn kamer was, heb ik bij de receptie gevraagd of ze een taxi wilde regelen. De taxichauffeur hielp ons mee met het beladen van de auto en de auto had gelukkig genoeg ruimte ;) Alleen toen kwam ik erachter dat deze beste man geen Engels sprak en ik geen Fins! Gelukkig had ik hier al enigszins rekening mee gehouden en het juiste adres genoteerd. Dat we niet echt diepgaande gesprekken konden hebben, maakte de chauffeur niet uit, hij zat namelijk tv te kijken tijdens het autorijden (wat nou, mannen kunnen niet multi-tasken?!)… Maar ik zat vol verbazing naast hem, terwijl hij als een pro ruim 100-120 km/h op de sneeuwige en ijzige snelweg reed! Ik kwam er al snel achter dat alle Finnen dit eigenlijk wel doen, weet nog niet of ik dit ga waarderen… Uiteindelijk netjes naar mijn kamer gebracht.

Over mijn kamer ben ik zeer tevreden, het bestaat uit een badkamertje/keukentje/bed/bureau etc. met een erg mooi uitzicht! Hierna hebben we meteen de S-Market geïnspecteerd. Ik was wel benieuwd hoe het zat met de Finse prijzen voor voedsel en het valt op zich best mee, echt. Het viel me wel op dat de groenten erg prijzig zijn, maar dat is niet gek als je hier maar liefst 5, 5 uur zonlicht hebt.

Dinsdag hebben we het Finse openbaar vervoer uitgeprobeerd. Maandag op dinsdagnacht was er net een meter sneeuw gevallen, maar daar kon je haast niets van merken! Je zag wel geregeld sneeuwschuivers langskomen (reden inderdaad ook 100 km/h), dus de wegen waren snel weer begaanbaar. Eenmaal uitgestapt bij het Station, hebben we de stad een beetje verkend en als je warm aangekleed bent, is het serieus waar te doen met temperaturen rond de -16! Wollensokken, check! Thermokleding, check! Dons gevoerde handschoenen, sjaal, muts, gezichtsbescherming, check!

Helsinki is echt een prachtige stad, met veel open plekken, majestueuze gebouwen en een hoop parken. De bevolking is redelijk introvert, maar de stad leeft als geen ander! Een erg bijzondere, maar mooie ervaring dus. Sander en ik konden het niet laten om toch even te sleeën in een park met uitzicht op de haven. ’s Avonds had ik bij het Hard Rock Café een welkomstborrel voor de internationale studenten. Het was wel even spannend om naar binnen te gaan, maar het voelde al snel fijn en vertrouwd. Gedurende de avond heb ik ontzettend veel leuke en nieuwe mensen leren kennen. Sander heeft ondertussen wat Fins bier uitgeprobeerd in een lokale kroeg en was positief verrast. Alleen was het volgen van de Ice Hockey wedstrijd op tv lastig, omdat de Fins-pratende tafelgenoot zijn mond niet hield, ook al snapte hij dat Sander hem niet verstond. Ach ja, waar veel hints spelen al niet goed voor blijkt te zijn ;).

Woensdag hebben we gebruikt om toch wel onmisbare spullen als pannen en bestek te halen bij raad eens… de IKEA. Er reed serieus een speciale Ikea shuttlebus van het centrum naar de Ikea (gratis!). Ideaal, want Sander zag het nog niet echt zitten om hier een auto te huren en zelf te rijden. Flink geshopt, maar het resultaat mag er wezen. Mijn kamer is een heerlijk plekje geworden. Verder het centrum nog wat verder verkend en toch wel op tijd naar bed, want donderdagochtend moest ik om half negen op de universiteit zijn voor het officiële begin van de oriëntatie week en welcome fair.

De Viikki Campus, waar mijn gebouwen zich bevinden, is gemakkelijk te bereiken via de bus. Mijn tutors hadden via de mail gezegd dat ik en de rest van mijn groep moesten verzamelen bij het ‘’blauwe gebouw’’. Alleen kon ik het blauwe gebouw in eerste instantie niet vinden, omdat het donker was! Gelukkig was ik er uiteindelijk op tijd en begon er een interessante en leuke dag waarbij ik veel internationale studenten heb leren kennen die ook aan de Faculty of Agriculture and Forestry gaan studeren. Veel presentaties aangehoord, waaronder een presentatie van een zeer oude Professor (74!) die de mooiste verhalen vertelde. Rond 12 uur zijn met z’n allen gaan lunchen in een Uni café en als student krijg je voor 2,60 een warm gerecht, onbeperkt salade/brood en genoeg drinken. En geloof het of niet maar de dag erna besloten mijn tutors dat het om 11.15 uur al tijd was voor een warme uitgebreide lunch… Ik wist even niet wat ik hoorde! Uiteindelijk zijn we met z’n allen nog naar het centrum gegaan om hier nog het een en ander te regelen (bewijs van inschrijving hier als internationale student, bus pas etc.). In de avond werd er in een gemeenschappelijke keuken in mijn complex een feest georganiseerd waar veel internationale studenten op afkwamen, het was een zeer geslaagde avond!

De volgende ochtend moest ik alweer om 8.00 uur op de Universiteit zijn met de rest van mijn groep… Deze ochtend stond in het teken van inschrijven voor vakken en andere ICT gerelateerde dingen. De rest van de dag nog een campus rondleiding gehad en nog verschillende presentaties aangehoord. Je kan zelfs hier op de campus langlaufen en skiën dat ga ik zeker een keer doen!

Vandaag heb ik met de ESN nog een City Tour door Helsinki gemaakt en ondanks de enorme kou was het zeker de moeite waard!

Ik ben hier pas net, maar ik moet zeggen dat ik het al helemaal naar mijn zin heb!

Groeten met sproeten!

Lise

  • 16 Januari 2016 - 19:50

    Maaike Van Wijk:

    Haha. .... Het zijn rallyrijders die Finnen.... En compleet maf! Let maar op; kroegentocht doen ze met de auto: in 1 lange file van auto's Door het centrum. Met de ambulances er rijdend tussen.... Om die dronken Finnen op te rapen (die vallen nml gewoon om op straat)..... echt maf.

    Zo leuk om je verhaal te lezen... Leuk geschreven! En. .... nog heel veel succes en plezier...

  • 17 Januari 2016 - 07:54

    Pim:

    Hoi Lise,

    Het klinkt echt super! Ben blij voor je dat de start zo goed verlopen, het spannendste is vaak de eerste stap en dan ben je er ineens en valt alles mee :) Heel veel plezier en succes!

    Groetjes, Pim

  • 17 Januari 2016 - 12:06

    Rinke Hoogendijk:

    Mooi verhaal Lise! Heb me gelijk even verdiept in zeilen in Finland, prachtig gebied. Leuk om te lezen dat de Finnen niet gaan cocoonen maar het uitgaansleven gewoon door laten gaan ondanks de kou en de donkere dagen. Succes en sterkte met afscheid nemen van Sander morgen.... Videocall werkt overigens prima

  • 26 Januari 2016 - 17:59

    Demi :

    Hey Lise,

    Heel leuk je verhaal te lezen!
    Klinkt erg leuk :) Goed te lezen dat je het
    naar je zin hebt!

    Veel plezier.

    Gr. Demi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lise

Hoi! Op deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in het winterwonderlijke Helsinki. Hier woon ik de komende 4 maanden, omdat ik vakken ga volgen aan de Universiteit van Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry, Department of Economics and Management. Groeten met sproeten! Lise

Actief sinds 05 Jan. 2016
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 4601

Voorgaande reizen:

11 Januari 2016 - 14 Mei 2016

Minor in Finland

Landen bezocht: